Javascript is required

Alles over veilig online bankieren

ABN AMRO MeesPierson biedt u een online portaal waarop u uw vermogen eenvoudig kunt opvolgen en beheren. Op elk moment van de dag, waar u ook bent. Onze experts halen alles uit de kast om online bankieren aangenaam en veilig te maken. Alleen worden criminelen steeds vindingrijker als het erom gaat u te misleiden. Daarom is het belangrijk dat ook u de nodige maatregelen neemt om de risico’s te beperken. Hieronder belichten we de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit en leggen we uit hoe u zich daartegen kan beschermen.

Hoe uw bankzaken veilig houden?

Bij ABN AMRO MeesPierson doen we alles om uw bankzaken veilig te laten verlopen. Zo zorgen we voor een beveiligde verbinding, updaten we continu onze systemen en delen we kennis met andere banken. Maar wat kan u doen om fraude te helpen voorkomen? Hier 5 vuistregels:

  1. Deel uw geheime code met niemand
  2. Leen uw betaalkaart nooit uit
  3. Beveilig de toestellen die u gebruikt voor uw bankzaken
  4. Controleer uw rekeningen regelmatig op verdachte transacties
  5. Meld verdachte transacties aan uw bank

Hoe fraude herkennen bij mobiel bankieren?

Snel even uw saldo checken, een factuur regelen of wat zakgeld overmaken … Consumenten hebben massaal de voordelen van mobiel bankieren ontdekt. Maar waar geld circuleert, circuleren ook oplichters. Die gebruiken tal van trucs om u geld afhandig te maken. Zo kunnen ze u vragen om uw geheime code of om geld over te schrijven via een link in een e-mail of sms. Allemaal dingen die uw bank u nooit zal vragen. Krijgt u dergelijke vragen, dan is de kans dus groot dat u met oplichters heeft te maken. Blijf dus alert en meld het aan uw bank.

Hoe herkent u phishing?

Bij phishing sturen oplichters e-mails die erg veel lijken op een mail van uw bank. Hierin wordt u gevraagd om op een link te klikken. Deze link voert u naar een valse website waar u wordt gevraagd om uw persoonlijke gegevens en uw geheime code in te brengen. Zo kunnen oplichters vervolgens geld van uw rekening halen. Hoe u phishing herkent? Eenvoudig. Uw bank zal u nooit vragen om uw geheime code op te geven, om geld over te schrijven of om direct in te loggen op online bankieren. U hebt een valse e-mail ontvangen of bent slachtoffer geworden van phishing? Meld het ons zo snel mogelijk.

Hoe herkent u helpdeskfraude?

Hoe reageert u als iemand van een bedrijf u belt en zegt dat u mogelijk risico loopt, bijvoorbeeld met uw persoonlijke gegevens? Het is logisch dat u zo’n telefoontje serieus neemt. U wilt immers niet dat onbekenden toegang krijgen tot uw gegevens. Oplichters proberen deze angst te misbruiken. Ze bellen u met een verzonnen verhaal vanaf een telefoonnummer dat lijkt te horen bij een bedrijf waar u klant bent. In dit artikel vertellen we hoe u helpdeskfraude kunt herkennen.